UPGRADE!warsaw w 2.0



„Akcje, interwencje”

Krzysztof Żwirblis


Wystawa wybranych akcje z lat 2007 – 2010.
Otwarcie wystawy: czwartek, 13. 01. 2011, g. 18.00
Wystawę można oglądać codziennie od 14 - 28. 01. 2011, w godzinach 13.00 – 18.00, oprócz sobót i niedziel.

„Bezinteresowna przestrzeń miejska - ogród zimowy” 2007 r. (wspólnie z Aleksandrą Wasilkowską).

Przeprowadzona w grudniu na Dworcu Warszawa Wschodnia w ramach festiwalu „Re:wizje”. W środku nieogrzewanej hali dworca znajdowała się wyspa z zielonej tropikalnej roślinności (palmy, sagowce, storczyki) oraz kawiarenka (ekspres i kawa z „Karmy”). W pobliżu prezentowany był na kilku planszach projekt „Bezinteresowna przestrzeń miejska”, opracowany wspólnie z Aleksandrą Wasilkowską, polegający na zbudowaniu na środku placu Konstytucji zielonej wyspy-oranżerii. Użytkownicy dworca oraz publiczność festiwalowa zachęcani byli do wypowiedzi na temat projektu i jego znaczenia w humanizowaniu miejskiej tkanki. W 2008 r. podobna akcja, połączona z ekspozycją makiety i wydruków rozwiniętego projektu, została przeprowadzona na samym placu Konstytucji; relacja na http://bpmwarszawa.blox.pl/html



Film z akcji „Plon” – spotkania przy płaskorzeźbie Jerzego Jarnuszkiewicza w dn. 10.11.2010 r. na ul. Zwycięzców. Składała się ona z wystąpień na żywo autora, publiczności oraz społeczników chcących chronić kulturowy krajobraz Saskiej Kępy, w tym rozsypującą się płaskorzeźbę, żywego obrazu oraz projekcji slajdów z pracami J. Jarnuszkiewicza z lat 60.


Dwa filmy z akcji „Muzeum społeczne” przeprowadzonej na początku grudnia z finałem w dn. 11.12.2010 r. Było to wielodniowe działanie zaczynające się od nagrywania z mieszkańcami wywiadów, podczas których poznawałem krótkie historie mieszkańców Mariensztatu, ich pasje czy działania społeczne skojarzone często z jakimś przedmiotem np. pamiątką rodzinną czy kolekcją. Doprowadziło do powstania w trzech wspierających akcję miejscach (Kawiarnia „Ogrody”, sklep „Sowa”, pub „Pod baryłką”) ekspozycji składających się na owe muzeum. Podczas finału przedstawiliśmy także inne jego elementy: sztukę i architekturę dzielnicy (odpowiednio animowane). Finał składał się z projekcji na rynku filmu z wywiadami oraz spaceru, podczas którego można było obejrzeć ekspozycje i miejsca szczególne dzielnicy.

GROSPIERRE - spotkanie z artystą

Zapraszamy na spotkanie z Mikołajem Grospierre, fotografem,który zaprezentuje dokumentację swoich najnowszych prac.Po spotkaniu dyskusja.

WTOREK > 11.01.2011
godz.18


galeria 2.0
ostatnie piętro Pałacu Raczyńskich
( Rektorat ASP w Warszawie )
ul. Krakowskie Przedmieście 5


Nicolas Grospierre, Żory, widok instalacji
z Sainsbury Centre for Contemporary Art, Norwich, 2009.


Nicolas Grospierre, 2D > 3D, anamorficzna fototapeta, CSW ZUJ,
Warszawa 2007


Nicolas Grospierre, budynek Ciechu w Warszawie, tuż przed rozbiórką,
miejsce instalacji Szklana Pułapka.


Nicolas Grospierre, Szklana pułapka, widok instalacji, Warszawa 2010
fotografie opublikowane dzieki uprzejmości artysty


Nicolas Grospierre

Fotograf. Urodził się w 1975 roku w Genewie. Studiował nauki polityczne w Institut d'Etdes Politiques de Paris oraz London School of Economics ( MSc. in Russian and Post–Soviet Studies ). Od 1999 Mieszka w Warszawie.
Zajmuje się klasyczną fotografią, instalacja fotograficzną, obiektem fotograficznym a także konceptualną stroną tego medium. W 2008 razem z Kobasem Laksą, Grzegorzem Piątkiem i Jarosławem Trybusiem otrzymał główną nagrodę (Złotego Lwa) na 11. Biennale Architektury w Wenecji za najlepszy pawilon narodowy: Hotel Polonia. Budynków życie po życiu.
Zainteresowany architekturą modernizmu; szczególnie architekturą państw dawnego bloku sowieckiego. Fotografował litewskie przystanki autobusowe (2003-2004). Obiektywnie dokumentował różne typy pochodzących z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych przystanków o geometrycznych kształtach, w których projektach widać echa eksperymentów awangardy. W 2005 roku wspólnie z Olgą Mokrzycką Grospierre sfotografował obóz dla radzieckich pionierów Artek na Krymie. Cykl Hydroklinika (2004) poświęcony jest sanatorium balneologicznemu w Druskiennikach na Litwie. Budynek zaprojektowali A.i R. Silinskas, zbudowany w latach 1976-81, zamknięty pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Ważny dla Grospierra pozostaje kontekst prezentacji jego prac. W projekcie Biblioteka (2006) wprowadził swe fotografie i oparte na wizualnej iluzji obiekty fotograficzne w przestrzeń rzeczywistej biblioteki i antykwariatu. Sprawiające wrażenie niekończących się ciągów pólek z książkami instalacje fotograficzne wprowadzały widzów w świat Borgesowskiej biblioteki Babel, poddając w wątpliwość pojmowanie biblioteki jako uniwersalnego archiwum, skończonego zbioru wiedzy człowieka.W 2007 roku wraz z Olgą Mokrzycką realizuje Mauzoleum fotoinstalację prezentowaną we wnętrzach trybuny honorowej pod Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie. Ściany wnętrz zostały w całości zakryte fotografiami obsesyjnego muzeum trofeów myśliwskich z podziemnego pasażu w Tibilisi odkrytego przez autorów w trakcie jednej z podróży do dawnych republik radzeckich.
Jednym z nowszych projektów realizowanych w Warszawie była Szklana pułapka, instalacja prezentowana w budynku Ciechu na Woli ( przy ulicy Powązkowskiej ) więcej o tej realizacji: http://www.raster.art.pl/galeria/wystawy/2010/szklana_pulapka/szklana_pulapka.htm
Fotografie Mikołaja Grospierre były publikowane m.in. w magazynach Piktogram, Fluid, Fotopozytyw oraz w książkach (np. Warszawa w poszukiwaniu Centrum, wyd. Znak, Kraków 2005; The Wallpaper City Guide. Warsaw).

www.grospierre.art.pl